خواص سالاد ميوه


 

نويسنده:دکتر تيرنگ نيستاني*




 
سالاد ميوه اگرچه آميزه‌اي از ميوه‌هاي مختلف است اما خاصيت جداگانه‌اي از گروه ميوه‌ها ندارد. در واقع بايد خواص تک‌تک ميوه‌هاي موجود در آن را به اين غذا نسبت داد. از آنجايي که ميان‌وعده‌ها خواص گوناگوني بايد داشته باشند؛ از جمله اينکه بايد از مواد غذايي‌اي تشکيل شوند که بتواند سطح قندخون ما را در يک حد متعادلي حفظ کند. خود اين مساله علاوه بر اينکه کالري بدن ما را تامين مي‌کند؛ باعث مي‌شود در وعده اصلي از پرخوري پيشگيري شود.
ويتامين‌هاي محلول در آب و فيبر به وفور در ميوه‌ها وجود دارند و فيبرها در عين اينکه حس سيري ايجاد مي‌کنند مانع از يبوست مي‌شوند. از سوي ديگر، اين گروه غذايي مي‌توانند قندخون را تامين کرده و مهم‌تر آنکه مفرح هستند؛ يعني بعد از مصرف ميوه، افراد حس خوبي دارند.

اما يک سوال رايج ‌تازه‌مادران اين است که آيا ميوه‌ها خواص مشترکي دارند يا نه و براي مثال عنوان مي‌کنند که اگر فرزند من فقط يک ميوه خاص را مصرف کند، اشکالي ندارد؟ واقعيت امر اين است که ميوه‌ها خواص مشترکي دارند ولي داراي خواص منحصر به فردي نيز هستند. تمام ميوه‌ها ويتامين‌هاي محلول در آب، آب، املاح و ... دارند اما برخي ميوه‌ها بعضي از مواد را دارند که منحصر به خودشان است؛ مثلا انگور سياه يا تمشک يا ميوه‌هاي بنفش تيره نوعي ماده آنتي‌اکسيدان را دارند که به اين غلظتي که در آنها يافت مي‌شود در ديگر ميوه‌ها نيست؛ يا مثلا در ميوه‌هاي گرمسيري مانند آناناس ماده‌اي ضدالتهاب وجود دارد که خاص اين ميوه است. وقتي ما در يک وعده، ميوه‌ها را به شکل سالاد و آميزه در مي‌آوريم، از اين منظر که ما حظ وافري از فوايد ميوه‌هاي مختلف در يک وعده مي‌بريم، اين عادت غذايي ستوده مي‌شود. به‌طور کلي، سالاد ميوه عصرانه‌اي مفيد و مفرح است که حداقل در روزهاي تعطيل مي‌توان آن را جايگزين فست‌فود‌ها کرد.

پي نوشت ها :
 

*متخصص تغذيه و رژيم درماني

منبع:www.salamat.com